My-LocalAgenda


LAGI ROYALTI : WANG EHSAN meletakkan KELANTAN/TERENGGANU negeri peminta sedekah ?
16 Mac, 2010, 2:09 pm
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi, politik | Label: , , ,

YB Syed Azman , ADUN Batu Burok memberi beberapa data tentang jumlah penerimaan dan perbelanjaan ‘wang ehsan’ Terenganu .

Ini adalah contoh baik , bagaimana ADUN yang di lantik memberi maklumat dan penerangan kepada rakyat.

ADUN-ADUN (TRG) lain boleh memulakan blog-blog mereka sendiri. Maklumat bertulis dan maklumat dalam ceramah / ucapan pasti mempunyai IMPAK yang berbeza.

Berbalik kepada isu asal,

secara ringkas , Terengganu sepatutnya menerima hampir RM15.4b , sepanjang tahun 2000-2009 , tetapi di belanjakan untuk :

A. Projek-projek (RUNTUH?)
– Taman Tamadun Islam dan Masjid Kristal
– Monsoon Cup
– Lebuhraya pantai Timur
– Stadium baru Sultan Mizan
– Pembinaan Lapangan Terbang Baru
Jumlah RM7.1 billion

B. Kementerian
Jumlah RM7.7 billion

C. Pembinaan rumah oleh Syarikat Perumahan Negara bhd. Di negeri Terengganu
Jumlah RM102 juta

D. Perbelanjaan kepada negeri-negeri lain selain Terengganu
Jumlh RM 900 juta

E. Pembinaan rumah Syarikat Perumahan Negara Bhd. Di negeri-negeri lain selain Terengganu
Jumlah RM771 juta

JUMLAH KESELURUHAN RM 16.5 BILLION TERMASUK PENGELUARAN

Nampak macam belanja lebih …

Tak hairan sebab hutang tertunggak negeri kepada pusat bertambah menjadi RM997juta.

Mana pergi belanja untuk petani / nelayan / penarik beca dan rakyat yang lain?

Beberapa persoalan lain yang turut timbul :

Yang pertama,

bila wang royalti digantikan dengan Ehsan, adakah bermakna bahawa wang itu adalah daripada duit Petronas sebab tidak dijelaskan oleh Menteri Kewangan kita ataupun wang ini daripada duit Kerajaan Pusat ?

Yang kedua,

kalau duit itu daripada Petronas, adakah Kerajaan Pusat dari segi perundangan dan undang-undang, berhak mengambil royalti bagi pihak Kerajaan Negeri Terengganu ?

Yang ketiga,

kalau duit itu dari Kerajaan Pusat, di bawah item mana dalam buku Belanjawan yang dibentangkan di Parlimen setiap tahun dari tahun 2001 yang menyatakan dengan jelas tentang wang Ehsan tersebut ?

Yang keempat

ialah apabila wang ini diberikan kepada rakyat secara langsung oleh Kerajaan Pusat, apakah ini dikatakan sebagai menghormati rakyat? Apakah apabila kita mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dengan adanya pilihan raya setiap lima tahun, penghormatan kepada rakyat, bukan sahaja dengan kita membantu rakyat tetapi kita menghormati pilihan rakyat memilih sebuah kerajaan negeri untuk menguruskan sumber kewangan mengikut tatacaranya sendiri?

Baca sepenuhnya :

SEPULUH TAHUN PENAFIAN ROYALTI MINYAK TERENGGANU – PENGAJARAN BESAR KEPADA RAKYAT KELANTAN
Dicatat oleh blog Dr Syed Azman

Pada 12 November 1975, Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat Berhormat Tun Abdul Razak dalam ucapannya di Parlimen, menyatakan bahawa;
“Tuan Yang di-Pertua, semua negeri di Malaysia, melainkan Sabah dan Selangor telah menandatangani perjanjian dengan Petronas sebagaimana yang dikehendaki oleh Akta Kemajuan Petroleum 1974”. Saya diberitahu Kerajaan Negeri Selangor pun telah bersetuju menandatangani perjanjian ini. Mengikut perjanjian itu, “Tiap-tiap negeri akan menerima 5% daripada nilai petroleum yang dijumpai dan diperolehi di dalam negeri masing-masing, sama ada yang diperolehi itu dalam perairan ataupun di luar perairan negeri tersebut yang dijual oleh Petronas ataupun agensi-agensi ataupun kontraktor-kontraktornya.”
Teruskan membaca

Advertisements


Tuntut Hak Royalti : Tindakan Radikal dan Impak Tinggi
15 Mac, 2010, 7:36 am
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi | Label: , ,

10 tahun Terengganu; 1 tahun Kelantan menuntut hak royalti Petrolium mereka

Penerangan dah buat.

Risalah dah edar.

Buku dah cetak.

Sticker dah bagi.

Bawa kes ke mahkamah dah buat.

Tapi UBN masih pekak macam biasa. Maklumlah kalau tak ada duit PETRONAS UBN tak jalan.

APA LAGI YANG BELUM BUAT ??

1) Standby untuk lagi satu demo jalanan di Kuala Lumpur.

2) Buat sesuatu yang bagi impak kepada BN/PETRONAS secara terus, seperti BOYCOTT stesen minyak dan produk-produk PETRONAS.

Baru ada yang gelabah.

Apa-apa hal dengar dulu sekali lagi apa KU LI nak kata tentang royalti pada 18 Mac ini.



M2D : 10 tahun lalu, Terengganu tidak cukup taring untuk melawan isu royalti
25 Februari, 2010, 10:41 am
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi | Label: ,

Pada 2001 , RPK telah menulis beberapa cadangan , bagaimana isu royalti/ehsan Terengganu pada masa itu perlu ditangani.

Sepatunya , tindakan lebih AGRESIF perlu di ambil jika Terengganu betul-betul inginkan wang royalti tersebut.

Sebaliknya negeri telah bertindak untuk membawanya ke mahkamah , tidak ke JALANAN melalui PROTES dan sebagai.

Nampak sebagai tindakan ANAK NEGERI yang baik , serta ingin memertabatkan PERPADUAN ? ..

Antara cadangan RPK pada masa itu , stesen PETRONAS perlu di boycott oleh rakyat , sehingga mereka menjelaskan wang royalti tersebut . ( Sekarang pun boleh jalan lagi ni .. )

It took nine years for them to finally wake up

Today, there is so much brouhaha about the Oil Royalty (illegally renamed ‘Wang Ehsan’) issue. Even Tengku Razaleigh Hamzah has awoken and it looks like a hornets’ nest has just been stirred. On 18 February 2001, I wrote the article below called Fight Fire With Fire. On 11 April 2001, I was detained under the Internal Security Act on grounds that I am threat to national security. I was earlier also arrested under the Sedition Act on Hari Raya Haji and the police raided my house and confiscated my computer. And this article was one of those ‘grounds’ they used against me to justify my arrest and subsequent detention.

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin

Fight Fire With Fire (Raja Petra Kamarudin, 18 February 2001)

Two weeks ago I met Ustaz Haji Abdul Hadi Awang, the Chief Minister of Terengganu, to interview him on behalf of Berita keADILan. The question I asked was how would the state fare without their RM800 million a year oil royalty and what does the state intend to do about the matter?

Three courses of action

Ustaz Hadi laid out three courses of action the state is taking. First is administrative, the second political, and the third legal.

On administrative, the state has already sent a high-powered delegation to meet the higher-ups in Petronas. On political, the State would go round explaining the issue to NGOs and political parties. Finally, on legal, the state has set up a technical committee to explore the possibility of taking Petronas to court.

With all due respect to Ustaz Hadi who I have personally known for more than 20 years (30 years now) and whom I have extremely high regards for, I feel all three avenues are a dead end and will come to naught in the end.

First of all, on the administrative route. So they have met Petronas and Petronas has not denied that a legal contract does exist between the national oil company and Terengganu. But what good does it do? Terengganu will still not get its money. It is not Petronas that refuses to pay Terengganu its money but Mahathir.

Mahathir is the real culprit – not Petronas

Under the Petroleum Development Act (144) 1974 passed by Parliament in 1974, the Prime Minister has absolute and final authority over Petronas. That’s it, Mahathir decides and dictates what Petronas does and there’s no two ways about it. And unless Terengganu talks to Mahathir personally Petronas can do absolutely nothing to help Terengganu.

More details on this Act have been included in this feature as a footnote below.

Should Terengganu then talk to Mahathir?
Teruskan membaca



Royalti Minyak : Pusat mahu terus cekik HAK NEGERI dan RAKYATNYA
22 Februari, 2010, 12:58 pm
Filed under: dari kaca mata local | Label: ,

Menjawap iklan di akhbar-akhbar utama oleh UBN.

Mampat menjawap di sini.

GeramM menjawap di sini.

Zaid ibrahim pula menjawap di sini. Best baca zaid , kerana kejelasan dari faktor/istilah perjanjian dan perundangan.

Ku Li telah memberi penerangan dari perpektifnya .

Bila lah Tun Salleh Abbas nak bikin blog penerangan mengenai perspektif beliau pula.



Perspektif : Antara EHSAN dan ROYALTI
2 Disember, 2009, 10:05 am
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi, politik | Label: ,

Ehsan :

Dari tuan pengusaha tanah/galian kepada tuan empunya tanah :

Ini duit aku bagi untuk tahun ini sebanyak RMXYZ. Tahun depan mungkin dapat RMYYY sahaja, atau mungkin tak ada terus. Tahun-tahun seterusnya ,kita bincang kemudian. Kalau ada duit lebih , kita bagi laa..

Royalti :

Dari tuan tanah kepada tuan pengusaha tanah/galian

Tahun ini hang kene bayar sebanyak Y% , dari keuntungan perniagaan. Tahun depan pun sama. Begitu juga dengan tahun-tahun seterusnya, selagi menerima pendapatan dari tanah ini..

Nampak gayanya hak Kelantan sedang di permainkan.

Hak Terengganu dah terguling.

Musim pilihanraya tunjuk muka bayar ‘hutang’ . Yang baki tu tak tahu ke mana.

Sekarang negeri pulak tak mampu bayar hutang kepada pusat.



Kelantan bakal terima ‘WANG EHSAN’
4 November, 2009, 8:45 pm
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi | Label: ,

Seperti juga Terengganu ,rakyat Kelantan telah di nafikan hak-nya untuk mendapat 5% wang royalti sebagaimana perjanjian PETRONAS dan negeri-negeri 1974.

Apabila di kategori sebagai wang ehsan , duit ini hanya akan di beri daripada kepada negeri dalam bentuk ehsan , tanpa ketetapan khusus nilai dan masa.

Biasanya wang ehsan ini juga tidak di audit kemana di belanjakannya dan bagaimana di belanjakannya.

Adakah rakyat Kelantan akan menerima WANg EHSAN ini dengan ter’sengih’ seperti rakyat Terengganu ??

Nota : Untuk makluman ,Kelantan adalah negeri yang mempunyai majoriti bangsa Melayu. Kerajaan Pusat menyatakan bahawa mereka dalah pejuang mutlak dalam menjaga hak dan kebajikan bangsa dan umat Melayu.



Duit Royalti Hilang Lagi ..
16 Disember, 2008, 2:52 am
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi, politik | Label: , ,

Utusan :

Terengganu terima royalti RM6.218b dalam tempoh 8 tahun
14/12/2008 6:54pm

KUALA TERENGANU 14 Dis. — Kerajaan Terengganu menerima wang royalti minyak secara langsung daripada kerajaan Pusat sejak 2000, berjumlah RM6.218 bilion, kata Menteri Besar Datuk Ahmad Said.

..

“(Bagaimanapun), pada masa ini, kerajaan Terengganu sedang menunggu senarai penuh perbelanjaan digunakan oleh kerajaan Pusat, yang melibatkan wang royalti minyak itu,” katanya.

Beliau menjawab soalan Mohd Abdul Wahid Endut (PAS-Wakaf Mempelam) yang ingin tahu jumlah wang royalti minyak yang diterima kerajaan Terengganu dari 2000 hingga 2008, pada hari pertama sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu ke-12, di sini hari ini.

Ahmad berkata setakat ini, Kementerian Kewangan mengesahkan sebanyak RM700 juta wang royalti minyak digunakan kerajaan Pusat untuk membina rumah oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) di negeri lain.

Beliau berkata RM800 juta lagi, dibelanjakan untuk pelbagai projek pembangunan di negeri lain.

“Jumlah keseluruhan wang yang digunakan ini adalah sebanyak RM1.5 bilion.

Wang ini akan dituntut kembali kerana beberapa senarai lain yang kita kehendaki masih belum disahkan oleh Kementerian Kewangan.

Daripada artikel terdahulu 13/5/2008 , jawapan yang di terima di Parlimen apabila di tanya oleh Wan Azizah ,selaku ketua pembangkang ketika itu :

Saya tak mahu ketinggalan data-data dari artikel NST ini.

  • Keseluruhan wang petronas yang di bayar dalam bentuk royalti adalah 26.839bil antara tahun 2004-2007.
  • Dari jumlah tersebut, RM13.420 billion di bayar kepada pemerintahan pusat
  • RM7.364b di bayar kepada Terengganu ( juga di terima oleh pusat)
  • RM1.234b di bayar untuk Sabah.
  • RM4.821b di bayar untuk Sarawak.
  • Petronas mencatatkan keuntungan sebanyak RM165.3b untuk tahun perniaagaan berakhir pada 31 Mac,2007.

Secara ringkasnya :

Mat Said kata : Duit Royalti terima RM6.218B untuk tahun 2000-2007 .

Jawapan dalam parlimen : RM7.364b untuk tahun 2004-2007.

Ok , kepada cikgu-cikgi matematik dan ekonomi, boleh buat soalan baru .

Kenapa duit royalti yang  di terima oleh negeri Terengganu berkurangan dalam tempoh yang semakin panjang ?


ps : Pesanan kepada adik2. Ini la untung buat kerja rumah dan simpan elok2 .  Apa2 hal nanti kalau cikgu salah bagi statement atau angka , boleh debate balik . Biar cikgu pulak buat kerja rumah.

quote : “Hari-hari cikgu tido..” – anak buah P.Ramlee.