My-LocalAgenda


LAGI ROYALTI : WANG EHSAN meletakkan KELANTAN/TERENGGANU negeri peminta sedekah ?
16 Mac, 2010, 2:09 pm
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi, politik | Label: , , ,

YB Syed Azman , ADUN Batu Burok memberi beberapa data tentang jumlah penerimaan dan perbelanjaan ‘wang ehsan’ Terenganu .

Ini adalah contoh baik , bagaimana ADUN yang di lantik memberi maklumat dan penerangan kepada rakyat.

ADUN-ADUN (TRG) lain boleh memulakan blog-blog mereka sendiri. Maklumat bertulis dan maklumat dalam ceramah / ucapan pasti mempunyai IMPAK yang berbeza.

Berbalik kepada isu asal,

secara ringkas , Terengganu sepatutnya menerima hampir RM15.4b , sepanjang tahun 2000-2009 , tetapi di belanjakan untuk :

A. Projek-projek (RUNTUH?)
– Taman Tamadun Islam dan Masjid Kristal
– Monsoon Cup
– Lebuhraya pantai Timur
– Stadium baru Sultan Mizan
– Pembinaan Lapangan Terbang Baru
Jumlah RM7.1 billion

B. Kementerian
Jumlah RM7.7 billion

C. Pembinaan rumah oleh Syarikat Perumahan Negara bhd. Di negeri Terengganu
Jumlah RM102 juta

D. Perbelanjaan kepada negeri-negeri lain selain Terengganu
Jumlh RM 900 juta

E. Pembinaan rumah Syarikat Perumahan Negara Bhd. Di negeri-negeri lain selain Terengganu
Jumlah RM771 juta

JUMLAH KESELURUHAN RM 16.5 BILLION TERMASUK PENGELUARAN

Nampak macam belanja lebih …

Tak hairan sebab hutang tertunggak negeri kepada pusat bertambah menjadi RM997juta.

Mana pergi belanja untuk petani / nelayan / penarik beca dan rakyat yang lain?

Beberapa persoalan lain yang turut timbul :

Yang pertama,

bila wang royalti digantikan dengan Ehsan, adakah bermakna bahawa wang itu adalah daripada duit Petronas sebab tidak dijelaskan oleh Menteri Kewangan kita ataupun wang ini daripada duit Kerajaan Pusat ?

Yang kedua,

kalau duit itu daripada Petronas, adakah Kerajaan Pusat dari segi perundangan dan undang-undang, berhak mengambil royalti bagi pihak Kerajaan Negeri Terengganu ?

Yang ketiga,

kalau duit itu dari Kerajaan Pusat, di bawah item mana dalam buku Belanjawan yang dibentangkan di Parlimen setiap tahun dari tahun 2001 yang menyatakan dengan jelas tentang wang Ehsan tersebut ?

Yang keempat

ialah apabila wang ini diberikan kepada rakyat secara langsung oleh Kerajaan Pusat, apakah ini dikatakan sebagai menghormati rakyat? Apakah apabila kita mengamalkan sistem demokrasi berparlimen dengan adanya pilihan raya setiap lima tahun, penghormatan kepada rakyat, bukan sahaja dengan kita membantu rakyat tetapi kita menghormati pilihan rakyat memilih sebuah kerajaan negeri untuk menguruskan sumber kewangan mengikut tatacaranya sendiri?

Baca sepenuhnya :

SEPULUH TAHUN PENAFIAN ROYALTI MINYAK TERENGGANU – PENGAJARAN BESAR KEPADA RAKYAT KELANTAN
Dicatat oleh blog Dr Syed Azman

Pada 12 November 1975, Perdana Menteri Malaysia, Yang Amat Berhormat Tun Abdul Razak dalam ucapannya di Parlimen, menyatakan bahawa;
“Tuan Yang di-Pertua, semua negeri di Malaysia, melainkan Sabah dan Selangor telah menandatangani perjanjian dengan Petronas sebagaimana yang dikehendaki oleh Akta Kemajuan Petroleum 1974”. Saya diberitahu Kerajaan Negeri Selangor pun telah bersetuju menandatangani perjanjian ini. Mengikut perjanjian itu, “Tiap-tiap negeri akan menerima 5% daripada nilai petroleum yang dijumpai dan diperolehi di dalam negeri masing-masing, sama ada yang diperolehi itu dalam perairan ataupun di luar perairan negeri tersebut yang dijual oleh Petronas ataupun agensi-agensi ataupun kontraktor-kontraktornya.”
Teruskan membaca



M2D : 10 tahun lalu, Terengganu tidak cukup taring untuk melawan isu royalti
25 Februari, 2010, 10:41 am
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi | Label: ,

Pada 2001 , RPK telah menulis beberapa cadangan , bagaimana isu royalti/ehsan Terengganu pada masa itu perlu ditangani.

Sepatunya , tindakan lebih AGRESIF perlu di ambil jika Terengganu betul-betul inginkan wang royalti tersebut.

Sebaliknya negeri telah bertindak untuk membawanya ke mahkamah , tidak ke JALANAN melalui PROTES dan sebagai.

Nampak sebagai tindakan ANAK NEGERI yang baik , serta ingin memertabatkan PERPADUAN ? ..

Antara cadangan RPK pada masa itu , stesen PETRONAS perlu di boycott oleh rakyat , sehingga mereka menjelaskan wang royalti tersebut . ( Sekarang pun boleh jalan lagi ni .. )

It took nine years for them to finally wake up

Today, there is so much brouhaha about the Oil Royalty (illegally renamed ‘Wang Ehsan’) issue. Even Tengku Razaleigh Hamzah has awoken and it looks like a hornets’ nest has just been stirred. On 18 February 2001, I wrote the article below called Fight Fire With Fire. On 11 April 2001, I was detained under the Internal Security Act on grounds that I am threat to national security. I was earlier also arrested under the Sedition Act on Hari Raya Haji and the police raided my house and confiscated my computer. And this article was one of those ‘grounds’ they used against me to justify my arrest and subsequent detention.

THE CORRIDORS OF POWER

Raja Petra Kamarudin

Fight Fire With Fire (Raja Petra Kamarudin, 18 February 2001)

Two weeks ago I met Ustaz Haji Abdul Hadi Awang, the Chief Minister of Terengganu, to interview him on behalf of Berita keADILan. The question I asked was how would the state fare without their RM800 million a year oil royalty and what does the state intend to do about the matter?

Three courses of action

Ustaz Hadi laid out three courses of action the state is taking. First is administrative, the second political, and the third legal.

On administrative, the state has already sent a high-powered delegation to meet the higher-ups in Petronas. On political, the State would go round explaining the issue to NGOs and political parties. Finally, on legal, the state has set up a technical committee to explore the possibility of taking Petronas to court.

With all due respect to Ustaz Hadi who I have personally known for more than 20 years (30 years now) and whom I have extremely high regards for, I feel all three avenues are a dead end and will come to naught in the end.

First of all, on the administrative route. So they have met Petronas and Petronas has not denied that a legal contract does exist between the national oil company and Terengganu. But what good does it do? Terengganu will still not get its money. It is not Petronas that refuses to pay Terengganu its money but Mahathir.

Mahathir is the real culprit – not Petronas

Under the Petroleum Development Act (144) 1974 passed by Parliament in 1974, the Prime Minister has absolute and final authority over Petronas. That’s it, Mahathir decides and dictates what Petronas does and there’s no two ways about it. And unless Terengganu talks to Mahathir personally Petronas can do absolutely nothing to help Terengganu.

More details on this Act have been included in this feature as a footnote below.

Should Terengganu then talk to Mahathir?
Teruskan membaca



PR bakal ke Putrajaya ?
22 Februari, 2010, 10:39 am
Filed under: dari kaca mata local | Label: ,

Respon dari artikel greenboc dan basikaltua.

Adakah Terengganu bakal menjadi benteng terakhir UMNO/BN ? Terus kekal atau bakal runtuh.

Analisa awal , 2012 , UBN masih kekal di Terengganu.

Siapa nak ketuk PIntu PR ?

atau terus sahaja ketuk kepala ?



Hutang Terengganu meningkat kepada RM997.6juta
2 November, 2009, 10:44 pm
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi | Label: ,

Dipetik dari Laman ini

trg_defisit

KUALA TERENGGANU – Walaupun mendapat sumbangan Dana Khas sebanyak RM2.613 bilion dari kerajaan Pusat bagi tahun 2007 dan 2008, kedudukan akaun hasil disatukan kerajaan negeri masih defisit (kurangan).

Pada tahun 2007, jumlah perbelanjaan mengurus adalah RM1,546.52 juta berbanding hasil yang diperolehi sebanyak RM1,262.13 (defisit RM284.39 juta).

Manakala pada tahun lalu, perbelanjaan mengurus sebanyak RM1,790.10 melampaui hasil sebanyak RM146.54 juta (defisit) dengan penerimaan hasil adalah sebanyak RM1,643.56 juta.

Oleh kerana mengalami defisit dua tahun berturut-turut, kerajaan negeri Terengganu telah mendapat teguran dari Ketua Audit Negara, Tan Sri Dato’ Setia Haji Ambrin Buang.

”Ini bermakna Kerajaan Negeri masih menggunakan sumber daripada Akaun Amanah Disatukan bagi menampung defisit tersebut,”katanya sebagaimana dicatatkan dalam Laporan Ketua Audit Negara, Penyata Kewangan Kerajaan Negeri Dan Pengurusan Kewangan Jabatan/Agensi Negeri Terengganu Tahun 2008

Justeru, katanya, kerajaan Terengganu mesti mengambil tindakan sewajarnya, dengan mengamalkan berhemat supaya keadaan ini tidak berlaku kerana tidak semua wang amanah itu merupakan aset Kerajaan Negeri.

Selain menasihatkan kerajaan Terengganu, beliau juga menyeru supaya kerajaan negeri Terengganu berusaha memungut keseluruhan tunggakan hasil berjumlah RM92.48 juta.

Katanya, Nisbah Semasa yang digunakan mengukur kedudukan kecairan tunai Kerajaan Negeri juga adalah rendah untuk menampung jumlah tanggungan semasa.

”Analisis Audit mendapati pada tahun 2008, Nisbah Kecairan Kerajaan Negeri kurang daripada 1, menunjukkan kecairan tunai Kerajaan Negeri adalah rendah untuk menampung jumlah tanggungan semasa,”jelasnya.

Beliau juga menyenaraikan, hutang Kerajaan Negeri kepada Kerajaan Persekutuan yang meningkat pada tahun 2008 kepada RM997.60 juta berbanding RM937.87 juta pada tahun 2007 iaitu meningkat sejumlah RM59.73 juta atau 6.4%. BO

Kecairan kewangan Kerajaan negeri pada bawah 1 ? Maknanya duit pusing slow tu. Bila duit pusing slow , orang nak berniaga pun susah.. bikin projek state , bayar lambat ..

Baik berniaga tempat lain ….

Sibuk nak bikin projek mega-mega jer.. IJN lah / ZOO lah /

bikin yang basic2 dulu la ‘Pakcik’ … lubang merata lagi ni …

dapat duit royalti pun tak cukup-cukup lagi …

Apa makna tu ??



Kod 19
28 Oktober, 2009, 12:33 pm
Filed under: dari kaca mata local, politik | Label: , ,

Pembangkang Terengganu harus belajar dan mencari formula bagaimana PAS Kelantan berjaya memerintah selama 19 tahun. Keangkuhan jaguh dan tidak bisa mendengar rungutan dan pandangan dari orang luar yang melihat merupakan titik pertama bakal kejatuhan. Apatah lagi jika pandangan dan teguran itu datangnya dari TGNA sendiri.

Pembangkang Terengganu harus mendapatkan formula untuk memerintah selama sekurang-kurangnya 2 penggal , sebab formula untuk memerintah selama sepanggal dah tahu dan dah belajar sebelum ni.

-localagenda-

artikel asal oleh hamirdin

Assalamualaikum,

Anda pernah dengar pasal KOD 19 kan? Dulu dikaitkan dengan Rashad Khalifa yang kononya membongkar rahsia Kod 19 daripas Al Qur’an. Tetapi memang ada beberapa perkara yang berkaitan dengan 19. Seperti jumlah huruf dalam basmalah, jumlah malaikat yang menjaga neraka. Kesemuanya ini membuat manusia memang terpegun.

Yang saya nak kaitkan Kod 19 ini ialah sudah 19 tahun Kelantan diperintah oleh PAS. Puas dicuba UMNO untuk menumbangkan PAS, namun usaha mereka tidak berhasil. Lanjutan daripada tulisan Tuan Guru Nik Aziz tentang pandangannya agar satu EGM PAS diadakan, maka ramailah orang yang bersuara seolah mencemuh Tuan Guru tersebut. Antaranya ialah pemimpin UMNO Kelantan.

Mereka cepat menabur benih fitnah dan benih perpecahan agar orang PAS terikut terikut dengan acahan mereka. Ada pemimpin UMNO kelantan kata TGNA sudah tua dan terlalu lama memegang tapuk pemerintahan Kelantan, elok lah lepaskan jawatan.

Ada juga yang celupar dalam PAS pun menyuarakan nada yang sama, kerana tidak setuju dengan cetusan fikiran terkini TGNA.

Sebenarnya PAS mampu bertahan selama 19 tahun di Kelantan kerana batang tubuh orang tua tu. Tanpa beliau, maka PAS Kelantan pun mungkin redum. Kalau PAS Kelantan redum, anda fikir PAS di negeri negeri lain akan bertambah kuat? Atau PAS di negeri negeri lain akan menggelongsor ke makam pariah kembali?

Sebab itu, apabila TGNA memancung 3 nama yang dikatakannya menjadi liabiliti kepada PAS, maka pancungan tersebut akan melonjakkan PAS ke mercu yang lebih tinggi lagi.

Sebab sudah 19 tahun beliau membawa PAS ke mercu yang tinggi, sudah sampai masanya PAS melonjak ke mercu jauh lebih tinggi lagi.



Terengganu : Pusat Akuatik di tutup kerana merbahaya
13 Julai, 2009, 11:36 am
Filed under: Uncategorized | Label: ,

LEAKY RM 18 MILION AUATIC CENTER SHUT DOWN – No Shit Tau

(NST) KUALA TERENGGANU: The RM18 million Aquatic Centre in Batu Burok here was ordered by the Works Ministry to close indefinitely yesterday. Shaziman Abu Mansor said too many flaws had been detected in the year-old centre, making it unsafe for public use.

The state of the art centre, which has separate facilities for swimming and diving events, was completed in May last year, just in time for the Malaysia Games. Since then, the centre has been open to the the public for swimming.

“We inspected the lower ground level and found too many leaks.

“We also found rusty structures and faulty electrical connections that were exposed to water. All these have made the centre unsafe for use,” Shaziman told reporters after leading a ministry inspection team to the centre.



Manik Urai : KELANTAN SATU, TERENGGANU TIGA
5 Julai, 2009, 11:44 pm
Filed under: Uncategorized | Label: , , ,

Dalam mencari perbezaan politik Kelantan dan Terengganu , Kerajaan pakatan rakyat khususnya PAS/PR di Kelantan tampaknya semakin teguh , sedangkan PAS/PR Terengganu masih rapuh penguasaannya ke atas negeri secara total , kecuali di beberapa kawasan atau kubu tertentu.

Selain dari karisma pimpinan yang tandus, saya mendapati terdapat satu perbezaan ketara , iaitu mengenai bahasa dan dialek.

Di Kelantan, satu Kelantan, bercakap dalam dialog yang sama , dari Gua Musang hingga ke Pasir Puteh , tetapi di ‘Satu’ Terengganu bercakap dalam 3 dialek besar , iaitu dialek Kelantan, di Besut dan Sempadan Setiu-Besut , dialek Hulu , di kawasan Hulu Terengganu , dan dialek Terengganu di sempadan Setiu-Terengganu hinggalah ke Kemaman.

Isu bahasa dan dialek ini perlu di lihat dengan baik , kerana bahasa apatah lagi dialek memainkan peranan tertentu dalam isu perpaduan dan juga bentuk pemikiran.

Sebab itu, dalam BN ada team Deris dan ada team Mat Said. Masing-masing dengan ‘gedebe’ masing-masing.

Bagaimana dalam PAS dan PKR Terengganu?

Faktor dialek membentuk perbezaan kelompok dan bentuk pemikiran ;seterusnya memberi kompleksiti pengurusan ‘internal’ di Terengganu yang belum terungkai sepenuhnya.