My-LocalAgenda


Antara Penjual PENIPU dengan Penjual CEKIK.
5 Mac, 2010, 8:05 pm
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi | Label: , , ,

Saudara Amdang baru saja menulis mengenai perihal dia kene ‘cekik‘sen di kedai makan.

Bagi aku , dan tak malu aku nak katakan di sini , di KT setakat kedai makan CEKIK dah kira standard.

Aku sekarang memang betul-betul pilih kedai. Kalau kedai yang tak pasti , aku tak masuk.

Kalau terkena , kedai tu memang aku mark ‘X’ ( dalam hati la , ikut hati memang nak mark X depan pintu kedai depa..)

Harga CEKIK ni aku istilah kan , kalau ko budget ,
apa yang ko makan , dalam RM10 , untuk harga patut , tiba-tiba bila kena bayar , jadi RM14.50 , atau RM15 pulak. Even kalau kene RM13 pun aku dah kira start cekik.

Biasa estimate yang aku ambik RM10 tu, dah kira ‘overprice’ .

Cuma , kalau ada integrasi yang cantek , antara blogger-blogger lain , kita boleh buat proper list , kedai harga PATUT , dan kedai harga CEKIK.

Ini antara projek lama yang terbengkalai.

Untuk makluman , entry ni ,bukan aku nak crite kedai harga CEKIK. Ini pasai peniaga PENIPU pulak.

Macamana beza harga CEKIK dengan harga TIPU ni.

Harga TIPU ni lain sikit. Kalau CEKIK , ko estimate budget , lepas tu kene overprice , tapi harga TIPU , ko dah tengok tanda harga depa letak, tetiba bila nak bayar , harga lain pulak. Biasanya memang harga over la.

Tulis harga RM1.50 . Bila bayar harga RM5 , baki dapat RM3 jer..

“Harga RM2 hinggit ke ?”, Aku tanya .

“Yer bang , RM2 hinggit..” cewek , mata tak tengok pun kat aku.

“Ooo . Rm2 hinggit , tak pe lah ..”, malas aku nak buat hal kat tempat ramai orang ni ..

Kat harga belakang penjual terpampang RM1.50 untuk sebungkus ‘Y’ .

komen localagenda :

bukan RM yang jadi isu , tp macam mana la diorang cari BARAKAH dalam perniagaan macam ni ?

Macam mana nak tarik pembeli luar , kalau rakyat negeri pun kena cekik dan kena tipu .

Keuntungan perniagaan sebenar bukan pada harga TINGGI yang di CEKIK , tapi sebenarnya dari ULANGAN pembelian yang berterusan ..

Alahai ..

Advertisements


New EPF/KWSP Scam Method!
2 November, 2008, 3:23 pm
Filed under: dari kaca mata local, ekonomi, politik | Label: , , , , ,

So, we have heard about that SwissCAsh scam, AbbFund scam, Arabic Scam , hype scam , and other internet scam .

Now have you heard about KWSP SCAM ?

After RM5b , taken away easily from KWSP , this another method revealed by commentator at LKS blog.

Original comment by panwl88 here : http://tinyurl.com/5lbfgp

This is another method for KWSP to steal our money!

Remember during Budget 2008 announcement last yr, our Finance Minister (cum PM) announced that in order to assist KWSP members to reduce the burden in housing load repayment, KWSP will allow monthly withdrawal from members’ A/C II for the purpose?
Sounds like a nice goodies!
When you apply for the monthly withdrawal, you only need to provide KWSP yr housing loan & instalment details
from yr bank and the bank a/c # you like KWSP to bank the monthly
withdrawal into it. KWSP will approve yr
application based on the available amt in yr A/C II and compute the withdrawal period by dividing the approved amt with the monthly instalment amt. Application process takes about a month and you will receive the monthly payout promptly into yr bank a/c!
Well everything appear to be nice and good. It was indeed a noble plan until you take to close look at yr KWSP Statement!

The withdrawal plan is actually a SCAM!

This is how the KWSP SCAM works…….

Assuming you have RM100,000 in yr A/C II and yr housing loan’s monthly instalment is RM2000/mth.
KWSP will approve yr application of withdrawal from yr A/C II of RM100,000 and pay you RM2000/mth for the next 50mths.
Everything appears to be in order BUT…….

What KWSP didn’t highlight to you is that when the application was approved, the TOTAL AMT (RM100,000) is removed from yr A/C II! It appears to be transfered to an unknown a/c to effect the monthly payment from therein.

The impact to the member are as follows :-
1. You just lost RM100,000 from yr A/C II. Assuming the KWSP Dividend is 5%, you will lose >RM4,000 in dividend during the 1st year. Based on the above example you will will lose >RM10,000 over the 50 mths period!
2. There is no statement to account for the amt approved vs amt paid, hence you would need to keep the monthly payment voucher to reconcile against the approved amt over the 50mths period to ensure there is no missing amt!

Assuming there are 100,000 members who innocently fell prey to this SCAM, based on the above example, KWSP would have cheated the members of 100,000 X RM10,000 = RM1,000,000,000 (that’s RM1 BILLION) over the period!

Furthermore, if you discovered this SCAM early and intend to stop the plan, KWSP would not allow any cancellation of the plan until at least 1 year. That would mean, once the application is approved, based on the above example, you would have lost >RM4,000.
100,000 members would have lost 100,000 X RM4,000 = RM400,000,000 (RM400 MILLION) in One Year!!!

If you’re a victim of this KWSP SCAM, would suggest you call yr MP to raise hell in Parliament!
For others who have not fallen into this SCAM, pls continue to watch out and alert yr family & friends about this.

Ringkasan dalam bahasa Melayu :

Bajet 2008 ,mmbenarkan pencarum mengeluarkan sejumlah wang dari KWSP untuk membayar ‘installment’ perumahan mereka.
Apa yang pencarum perlu lakukan adalah memberi kpd KWSP sttment pinjaman perumahan dan sttment ansuran bulanan mereka.

Semuanya nampak cantik , tapi lihat contoh ini.

( Penulis : Teknik KWSP/Kerajaan menggunakan duit KWSP pencarum untuk mendapat keuntungan mudah ! )

Teruskan membaca